Aarhus University Seal

Professer i filosofi, David Kolb (USA), gæster Aarhus Universitet

Det er lykkedes for Center for Digital Æstetik-forskning i samarbejde med Center for Internetforskning, Aarhus Universitet at få den anerkendte filosofi-professor David Kolb til at gæste Aarhus Universitet, hvor han vil holde en forelæsning og medvirke i et forsknings-kollokvium for de to centre.

David Kolb er Ph.d. i filosofi fra Yale University og er for øjeblikket Charles A. Dana Professor i filosofi ved Bates College i Maine, USA. Hans arbejde er grundlæggende koncentreret om overgangen fra traditionelle former til nye former for tankevirksomhed, skrivning og samfund. I den henseende har han bl.a. indgående arbejdet med Hegel og Heideggers syn på modernitet, modernitet i arkitekturen og brugen af hypertekst i filosofi og argumentation.

Det er derfor en glæde at Center for Digital Æstetik-forskning og Center for Internetforskning, torsdag d. 11. september 2003 kan være vært ved en offentlig forelæsning med professor David Kolb, med titlen: »Exposing Exposition: Hypertext Genres of Exposition and Argument - or What Happens to Scholarship When it Goes Hypertextual?«. Arrangementet vil finde sted kl. 9.30-12 i IT-Parken i Åbogade, lokale 5344.122.

Samme torsdag d. 11. september om eftermiddagen vil de to centre afholde et forsknings-kollokvium med udgangspunkt i Prof. Kolbs arbejde med hypertekst kontra bogen i akademisk arbejde. Med udgangspunkt i sit igangværende bog/hypertekst-projekt om sted og fælleskab, der diskuterer et steds natur og gør op med angrebene på bl.a. tema-parker og forstaden, vil David Kolb indlede med oplægget: «The Problem of Sprawl in Suburbs and in a Book/Hypertext - a Sprawling Hypertext/Book: Problems of Authorship and Voice«. Arrangementet vil finde sted kl. 13.30-16.00 i IT-Parken i Åbogade, lokale 5344.122.

Forsknings-kollokviet vil kun være åbent for centerets medlemmer og de to centre vil efterfølgende være vært ved et glas vin og lidt snack. Tilmelding til kollokviet bør ske til Rasmus Blok via e-mail: litrb@hum.au.dk

David Kolb har tidligere undervist på Fordham University, University of Chicago og Nanzan University i Nagoya, Japan. Han har bl.a. skrevet bøgerne: The Critique of Pure Modernity: Hegel, Heidegger, and After. University of Chicago Press, 1987, Postmodern Sophistications: Philosophy, Architecture, and Tradition, University of Chicago Press, 1990, New Perspectives on Hegel's Philosophy of Religion, SUNY Press, 1992, Socrates in the Labyrinth: Hypertext, Argument, Philosophy, Eastgate Systems, 1994. Desuden en langt række artikler. I øjeblikket arbejder han på bogen: Sprawling Places (a combination book/hypertext, University Press of Virginia.

På vegne af Center for Digital Æstetik-forskning og Center for Internetforskning

Rasmus Blok
Inst. For Æstetiske Fag & Multimedieuddanelsen